Krijg je eigen klas in beeld

 

Onderstaand hulpmiddel is ontwikkeld om je te ondersteunen in je ontdekkingstocht. Welke delen zitten er in je klas die je misschien nog niet eerder heb opgemerkt? En welke delen komen er veel, misschien teveel, aan het woord? 

Zoals in het boek beschreven staat, praten we vrij veel in onszelf. En dat kan inzichten geven, het kan ook onrust veroorzaken. Om het gesprek in jezelf beter te kunnen sturen wordt in het boek 'Ontdek je gebruiksaanwijzing.' de metafoor van het klaslokaal geïntroduceerd. Alle delen van jezelf nemen daarin plaats en er is uiteraard ook een leraar die de klas aanstuurt. De delen in jezelf, en dus in je klasje, kan je indelen in drie groepen. 

De delen in twee van deze groepen zal iedereen in meer of mindere mate herkennen.
Groep A: Delen die rollen vertegenwoordigen die tijd, aandacht en energie vragen.
Groep B: Delen die een bepaald doel in het leven hebben en daar met de volle 100% voor gaan.
Deze delen staan beschreven in bijlage B van het boek.

Groep C bevat de delen van onszelf die veelal in de jeugdjaren zijn ontstaan en die een overlevingspatroon hebben ontwikkeld. Omdat dit van persoon tot persoon verschilt, zijn deze delen niet opgenomen in de hieronder staande mogelijkheid om je eigen klas in kaart te brengen.


Eerst nog een korte uitleg over wat je daar aantreft:

Allereerst mag je de vraag beantwoorden of je een man of een vrouw bent. Er verschijnt een veld met daarin verschillende blokken en aan de linkerzijde een stoplicht. In het veld staat een blok met 'leraar' en daarboven staan 23 blokken, de verzameling 'ikken', in een willekeurige schikking.



Om duidelijk te maken wat dit deel voor rol of doel heeft, kan je elk blok dubbel aanklikken en dan verschijnt er uitleg over dit deel.


Het is nu aan jou om ieder deel te verslepen naar de plaats in de klas waar dit deel naar jouw idee momenteel thuishoort. 
Alle blokjes zijn te verslepen met uitzondering van de leraar.

Tip:

Delen waar je in gedachten / gedrag veel mee bezig bent, nemen vóór in de klas plaats, delen die weinig aandacht van je vragen, nemen achter in de klas plaats.
Vervolgens kan je door op het stoplicht (aan de zijkant) een kleur aan te klikken, het deel een kleur geven die behoort bij het spanningsniveau die je bij dit deel ervaart. 

Als je de knop bewaren gebruikt dan opent de klas de volgende keer met hoe je de opstelling hebt achtergelaten. Dit wordt alleen op jouw computer opgeslagen! Je blijft dus anoniem op de server!

 Een voorbeeld van hoe een opstelling eruit kan zien:


Een deel kan veel aan bod komen maar dat hoeft niet te betekenen dat dit ook voor spanning zorgt. Als je bijvoorbeeld een fulltime baan hebt, is het vrij begrijpelijk dat de werknemer in jezelf vòòr in de klas komt te zitten. Als dit deel verder geen zorgen heeft, kan je het stoplicht aanklikken en het deel de groene kleur geven. Als dit deel echter buiten je werkuren nog steeds aandacht opeist, wat ten koste gaat van andere rollen, geeft dit waarschijnlijk wel spanning en past de kleur oranje of rood beter.

Een deel kan ook weinig aan bod komen, dus achterin de klas zitten. Dat hoeft niet gelijk een spanningsbron te zijn. Als we weer de werknemer als voorbeeld nemen; stel dat je bewust hebt gekozen voor een parttime functie en dit loopt prima. Dan zit dit deel weliswaar achterin, maar kan het stoplicht op groen. Dat is natuurlijk anders als je parttime werkt maar eigenlijk juist graag meer zou willen werken.

Hoe je klas er nu uitziet, kan en zal waarschijnlijk anders zijn dan een jaar geleden en zeg, volgend jaar. Hoe groener je klas eruit ziet, hoe meer je jezelf als evenwichtig zult ervaren. Misschien kom je nog delen in jezelf tegen die niet in de visualisatie voorkomen. Er zijn natuurlijk ook rollen bedenkbaar (bijvoorbeeld oma of buurvrouw) die voor slechts een beperkte groep een belangrijke rol speelt. Mocht dit voor jou echter wel het geval zijn, wees creatief en bedenk ze erbij.


Tip: 
Wat je Print je klasopstelling uit (eventueel via CTRL + ALT + PrtSc en dit vervolgens te plakken middels Ctrl + v in een Word document). Door later verschillende opstellingen naast elkaar te leggen, kan je je eigen proces volgen.

 

Klik hier om naar je klasopstelling te gaan.